دومینیکا پاسپورت

فرصت طلایی دریافت تابعیت دومینیکا با  شریف تریپ

دومین دهه بین المللی مردم آفریقایی‌

آخرین اخبار

آخرین مقالات

پیشبرد عدالت جبرانی: درخواست کاریبیک برای دومین دهه بین‌المللی مردم آفریقایی‌تبار

دومین دهه بین المللی مردم آفریقایی‌
فهرست محتوا

به گزارش پاسپورت دومینیکا، کمیسیون جبران خسارت‌های کاریبیک (CARICOM) خواستار به رسمیت شناختن دومین دهه بین المللی مردم آفریقایی‌ توسط سازمان ملل متحد شده است، چرا که دهه فعلی در پایان امسال به اتمام می‌رسد. این اعلامیه همزمان با جشن روز آفریقاکاریبیک منتشر شده است، روزی که به گرامیداشت تاریخ مشترک و پیوندهای قوی فرهنگی و نسبی بین آفریقا و جامعه کاریبیک اختصاص دارد.

پیام کمیسیون جبران خسارت‌های کاریبیک بر اهمیت نخستین نشست سران دولت‌های آفریقا و کاریبیک که در سپتامبر ۲۰۲۱ برگزار شد، تأکید می‌کند. در این نشست، ۷ سپتامبر به عنوان روز آفریقاکاریبیک تعیین شد. همچنین در این نشست، چشم‌اندازی برای آفریقای جهانی متحد ترسیم شد که بر ارتباطات مردمی، افزایش تجارت، سرمایه‌گذاری و سفر بین این دو منطقه تأکید داشت.

روح پان‌آفریکانیسم همچنان بر روابط کاریبیکآفریقا و فعالیت‌های کمیسیون جبران خسارت‌های کاریبیک اثرگذار است. طرح ده ماده‌ای این کمیسیون برای عدالت جبرانی، ابتکاراتی را برای تسهیل بازگشت و اسکان دوباره مردم آفریقایی‌ از دیاسپورای تاریخی به آفریقا الهام بخشیده است. این طرح همچنین آگاهی‌ها درباره عدالت جبرانی در قاره آفریقا را افزایش داده و به جنایاتی که توسط استعمارگران اروپایی در طول تجارت برده فرااطلسی، برده‌داری و نسل‌کشی مردم بومی در کاریبیک انجام شده است، پرداخته است.

آموزش به عنوان یکی از ارکان اساسی آینده مشترک بین آفریقا و کاریبیک شناخته شده است. کمیسیون جبران خسارت‌های کاریبیک از تبادلات علمی، پژوهش‌های مشترک، مشارکت‌های آموزشی و بورس‌های تحصیلی از طریق طرح ده ماده‌ای خود حمایت می‌کند تا شکاف دانش پر شود و درک عمیق‌تری بین آفریقا و دیاسپورای آن ایجاد گردد. همچنین همکاری‌های فرهنگی از اولویت‌های این کمیسیون است که از توسعه نهادهای فرهنگی و بازگشت اموال فرهنگی به کشورهای و جوامع آفریقایی حمایت می‌کند.

کمیسیون جبران خسارت‌های کاریبیک، غنا و تنوع میراث آفریقایی و کاریبیک و تأثیر عمیق بیان فرهنگی آفریقایی بر میراث جهانی را جشن می‌گیرد. از طریق روز آفریقاکاریبیک، این کمیسیون همچنان به حمایت از هدف عدالت جبرانی ادامه می‌دهد و بر لزوم همکاری کاریبیک و آفریقا در پیشبرد درخواست مشترکشان برای جبران خسارت‌ها تأکید می‌کند.

اتحادیه آفریقا موضوع سال ۲۰۲۵ راعدالت برای آفریقایی‌ها و مردم آفریقایی‌ از طریق جبران خسارتتعیین کرده است، که با درخواست کمیسیون جبران خسارت‌های کاریبیک برای برگزاری دومین دهه بین المللی مردم آفریقایی‌ همسو است. جبران خسارت‌ها به عنوان عاملی اساسی برای بازگرداندن عزت قربانیان و نسل‌های بعدی آن‌ها، از بین بردن نژادپرستی ساختاری و جبران بی‌عدالتی‌ها و نابرابری‌های سیستماتیک در نظر گرفته می‌شود.

درخواست کمیسیون جبران خسارت‌های کاریبیک برای برگزاری دومین دهه بین‌ المللی مردم آفریقایی‌ بر نیاز مداوم به شناخت جهانی و اقدام برای مقابله با بی‌عدالتی‌های تاریخی و سیستماتیکی که مردم آفریقایی‌ با آن روبرو هستند، تأکید دارد.

منبع

S H A R I F T R I P

مشاوره رایگان