phoneenvelopphone

گذرنامه یکی از مهم‌ترین مدارک شناسایی هر فرد است که برای سفرهای بین‌المللی نیاز است. همه متقاضیان برای دریافت گذرنامه ایرانی، نیاز به تکمیل فرمی به نام «پرسشنامه مخصوص صدور گذرنامه» دارند. توصیه می‌شود این فرم را پرینت گرفته و با دقت و حوصله به تمامی سوالات آن پاسخ دهید. در ادامه، راهنمای گام‌به‌گامی را برای تکمیل فرم گذرنامه ارائه می‌دهیم تا بتوانید به راحتی آن را پر کرده و مراحل صدور گذرنامه را طی کنید.

آموزش پر کردن فرم گذرنامه ایران

مرحله اول:

متقاضیان ابتدا باید فرم گذرنامه جدید را از طریق وب، با جستجوی عبارت فرم گذرنامه پلیس+۱۰ دانلود کنند.
(این فرم درخواست پاسپورت تنها یک بار پر می‌شود و برای کارهایی مثل تمدید اعتبار گذرنامه، احتیاجی به تکمیل مجدد این فرم نیست.)

مرحله دوم:

فرم دانلود شده را با کیفیت بالا و مشابه با اصل آن کپی بگیرید و در هنگام پر کردن حتما به چند نکته زیر توجه کامل داشته باشید.

  1. اطلاعات را با خطی خوانا در جای مخصوص خود وارد کنید.
  2.  از خودکار مشکی یا آبی استفاده کنید.
  3. در هنگام تکمیل کردن فرم دقت زیادی به خرج دهید.
  4. اطلاعات خواسته شده را بسیار مرتب وارد کنید و از هر نوع خط خوردگی در فرم گذرنامه جلوگیری کنید.

مرحله سوم:

در ابتدای این فرم از کاربر سوالات مرتبط با اطلاعات فردی او پرسیده می‌شود و متقاضی باید نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه و نام مادر خود را به زبان فارسی و انگلیسی بنویسد. (توجه داشته باشید که این اطلاعات باید مطابق با مدارک شناسایی شما تکمیل شوند.)

اگر نام مستعار دارید آن را در جای خالی مربوطه بنویسید. (نام مستعار نامی است که مطابق با نام شناسنامه شما نیست و افراد شما را بیشتر با آن می‌شناسند.)

مرحله چهارم:

 متقاضی باید بخش جنسیت که شامل دو گزینه (زن و مرد) و وضعیت تاهل او که به‌صورت گزینه‌ای (متاهل و مجرد) پرسیده شده‌است، با تیک زدن گزینه مربوط پاسخ دهد.

در ادامه اگر متقاضی متاهل است باید اطلاعات همسر و فرزندان خود را در جدول مربوط به آن وارد کند. (در این جدول اطلاعات فردی افراد خانواده متقاضی خواسته شده است.)

مرحله پنجم:

در قسمت کشور محل اقامت باید نام کشوری را که اکنون در آن زندگی می‌کنید را بنویسید. (برای مثال،اگر ساکن ایران هستید باید نام ایران را در فیلد خالی یادداشت کنید.)

مرحله ششم:

مواردی مثل شماره شناسنامه، محل صدور شناسنامه، تاریخ تولد و شماره ملی را مطابق با شناسنامه خود وارد کنید. (تاریخ تولد خود را حتما هم به میلادی و هم به شمسی وارد کنید.)


مرحله هفتم:

در این فرم سوالاتی مرتبط با شغل، تحصیلات و وضعیت نظام وظیفه متقاضی نیز پرسیده شده است. (بخش نظام وظیفه را تنها باید آقایان پاسخ دهند و وضعیت نظام وظیفه خود را مطابق با گزینه‌ها مشخص کنند.)

مرحله هشتم:

متقاضی باید مشاغلی را که در ۷ سال گذشته در آن‌ها فعالیت داشته‌است را در این فرم ذکر کند و نام سه نفر از کسانی را که او را در ایران می‌شناسند، به‌همراه آدرس و شماره تماس در فرم بنویسد. 

مرحله نهم:

در بخش پایانی فرم شخص باید آدرس دقیق، شماره تماس و آدرس پست الکترونیک خود را در جاهای خالی هر یک از این موارد بنویسد.

مرحله دهم:

زمانی که این فرم را به کارمند تحویل دهید، یک عکس تمام رخ با اندازه ۴ در ۴.۵ سانتی‌متر در فضایی که تهیه کرده‌اند از شما می‌گیرند، پس از آن باید فرم را در حضور مسئولان امضا کنید. (توجه داشته باشید امضا شما در پاسپورتتان چاپ خواهد شد، بنابراین دقیقا در محل خواسته شده امضا بزنید.)

نکته‌های مهم:

اگر فرم را به‌درستی پر نکرده باشید یا مدارک لازم را به‌طور کامل تحویل ندهید، پاسپورت شما با تاخیر صادر خواهد شد. در چنین شرایطی اداره صدور پاسپورت هیچ مسئولیتی را به‌علت تاخیر به وجود آمده پذیرا نمی‌شود.

 اگر پاسپورتتان با اطلاعات نادرست چاپ شود هیچ اعتباری ندارد بنابراین، اطلاعت را با دقت تمام و کمال کامل کنید که نیاز به پرداخت هزینه چاپ مجدد آن را نداشته‌باشید.

کلید صدور به موقع پاسپورت ایران

در این مطلب به آموزش پر کردن فرم گذرنامه ایران پرداختیم. در این فرم برای صدور پاسپورت متقاضی اطلاعات اولیه و فردی از متقاضی خواسته شده است. برای اینکه پاسپورت‌تان به موقع آماده شود بهتر است تمام اطلاعات خواسته شده را با دقت زیاد تکمیل کنید زیرا، در صورت خط خوردگی و بروز اشتباه، اداره صادرکننده پاسپورت هیچ مسئولیتی را به عهده نخواهد گرفت و روند کار شما عقب می‌افتد. فرم گذرنامه را تنها باید برای زمانی‌که می‌خواهید اولین بار پاسپورت بگیرید تکمیل کنید و برای تمدید اعتبار احتیاجی به پر کردن این فرم نیست.