phoneenvelopphone
timer4 دقیقه

      پاسپورت دومینیکا برای مردم افغانستان چرا اهمیت دارد؟ افغانستان کشور دوست و هم‌زبان ایران است که پیشینهٔ مشترک‌ و قدمتی به بلندای تاریخ دارد. متأسفانه این کشور برخلاف فرهنگ غنی‌ای که دارد تا امروز علاوه بر بیش از ۴۰ سال درگیری، با انواع بلایای طبیعی مداوم، فقر مزمن و قحطی دست و پنجه نرم می‌کند و شاهد نا‌آرامی‌های بسیاری نیز بوده است؛ در همین راستا، تحولات امنیتی اخیر افغانستان پیامد‌های زیادی برای این کشور به همراه داشت. بر اساس آمارهای جهانی، جمعیت این کشور نزدیک به ۳۹ میلیون نفر تخمین زده می‌شود، زیرا تاکنون سرشماری دقیقی از میزان جمعیت افغانستان به دست نیامده است.

      در این میان، همواره مردم این کشور به‌منظور حفظ جان و امنیت اقتصادی و اجتماعی خود دست به مهاجرت‌های گوناگونی زده‌اند. برای رهایی از شرایط ناامن اقتصادی افغانستان یکی از راه‌حل‌ها برای دهک‌های متوسط و بالای جامعه می‌تواند اخذ پاسپورت دومینیکا باشد. در ادامهٔ این مقاله، شریف تریپ به بررسی مهاجرت از یک کشور ناآرام با جایگاه سیاسی متزلزل مانند افغانستان می‌پردازد.

      نرخ آوارگی و مهاجرت در افغانستان

      با توجه به درگیری‌های داخلی و عدم ثبات امنیت در افغانستان، جامعهٔ جهانی همه ساله شاهد فراز‌ و نشیب نرخ آوارگی شهروندان افغان در سرتاسر این خاک بوده است. طبق گزارش‌های دفتر هماهنگی امور بشردوستانهٔ سازمان ملل متحد (OCHA) بیشترین نرخ آوارگی داخلی در این کشور را مربوط به سال 2016 اعلام کرد و همچنین در اثر خشونت‌ و درگیری‌ها نرخ آوارگی در ماه‌های آگوست تا جولای ۲۰۲۱، بار دیگر فزونی یافت.

      تصویر شمارهٔ ۱. روند آوارگی‌های داخلی افغانستان از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰، منبع: IDMC

      طی دهه‌های ۷۰ و ۸۰ خورشیدی، ایران به‌عنوان اولین و مهم‌ترین مقصد مهاجران افغان جایگاه خود را تثبیت کرد. بر اساس گزارش‌های مؤسسهٔ دیتا پورتال (Data Portal)، تا اواسط سال ۲۰۲۰، یعنی پیش از وقایع ناآرامی‌های داخلی افغانستان در ۲۰۲۱، بیش از ۴۶ و ۲۷ درصد از مهاجران افغان به ترتیب در کشورهای ایران و پاکستان اقامت داشته‌اند.

      در سال ۲۰۲۱ پس از ورود و قدرت‌گیری مجدد طالبان در خاک افغانستان، سیل عظیمی از مهاجرت اعم از قانونی و غیر قانونی رخ داد و جامعهٔ جهانی در این برهه، شاهد وقایع دلخراشی نیز بود.

      کاهش اعتبار پاسپورت افغانستان

      بر‌اساس پژوهش‌های انجام‌شده در هنلی ایندکس (Henly Index) در سال ۲۰۲۲، پاسپورت افغانستان در سطح جهانی از بین ۱11 کشور مورد پژوهش، رتبهٔ آخر این رده‌بندی را از آن خود کرد. بر‌‌اساس شاخص پاسپورت مؤسسهٔ هنلی، برای تعیین رده‌بندی گذرنامه یک کشور عواملی همچون شرایط ژئوپلیتیک و روابط با کشورهای دیگر اثر مستقیم بر میزان اعتبار پاسپورت دارد.

      در همین راستا مسئلهٔ «آزاد بودن شرایط ویزا» علاوه بر رشد اقتصادی به بهبود و پیشرفت اجتماعی و سیاسی نیز کمک شایانی می‌کند.

       

      امروزه در کشورهای بسیاری وضعیت باز بودن ویزا به‌طور قابل توجهی بر روی پیشرفت اقتصادی و اجتماعی اثر می ‌گذارد. در ادامه می‌توان از اصطلاحی به‌نام قدرت پاسپورت (Passport Power) یاد کرد که افزایش آن موجب تحرک در سطح جامعهٔ جهانی می‌شود، به همین ترتیب قدرت پاسپورت نزد کشورهای قدرتمند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

      در واقع، کشورهایی که بالاترین میزان سرمایه‌گذاری را دارند، می‌توانند در مجامع جهانی مواضع محکم‌تری را اتخاذ کنند.

      نقش مهاجرت و رمیتانس در افغانستان

      طی سالیان متمادی، رمیتانس یا حواله‌های مالی ارسالی (Remittance) از سوی افغان‌های شاغل در خارج از کشور، برای اقتصاد افغانستان و خانواده‌هایشان گسترده و بسیار حیاتی بوده است. ناآرامی‌ها و درگیری‌های اخیر که تزلزل در جایگاه پاسپورت این کشور را به‌دنبال داشت و امروزه، جایگاه این جریان حیاتی مالی که به آن «رمیتانس» نیز گفته می‌شود با تردید‌هایی همراه است.

      می‌توان اینگونه اشاره کرد که حتی پیش از آخرین بحران‌های ناشی از تسلط طالبان بر افغانستان نیز، ارسال حواله‌های مالی برای بسیاری از خانواده‌های افغان و حتی اقتصاد کشور نیز اهمیت بالایی داشت.

      با توجه به اقامت ۵.۸ میلیون مهاجر افغان شاغل در ایران، پاکستان، ترکیه، کشورهای حوزهٔ خلیج فارس و مناطق دورتر در استرالیا، اروپا و آمریکا، دهه‌های بسیاری است که آن‌ها برای خانواده‌های خود در افغانستان پول می‌فرستند؛ حمایت از آن‌ها و خانواده‌هایشان ضروری است. یکی از این راه‌ حل‌ها داشتن پل ارتباطی امن به دنیای خارج از افغانستان است.

      اهمیت پاسپورت دوم در افغانستان

      مردم در کشورهایی مانند افغانستان که به‌دلایل اقتصادی، نظامی و اجتماعی دچار آشوب و عدم ثبات در اقتصاد هستند، همواره برای حفظ جان و امنیت خود نیاز به مهاجرت را بیش از جوامع دیگر احساس می‌کنند؛ از طرفی پاسپورت افغانستان به لحاظ رتبه و رده‌بندی جهانی در وضعیت خوبی به سر‌نمی‌برد. در اینجا داشتن پاسپورت دوم برای رهایی از چنین وضعیتی یک امتیاز فوق‌العاده برای دارندگان آن محسوب می‌شود.

      کشور دومینیکا که یکی از قوی‌ترین پاسپورت‌های دنیا را دارا است، در این زمینه می‌تواند یک انتخاب امن و عالی برای افرادی باشد که نه تنها در افغانستان ساکنند، بلکه افرادی با شرایط مشابه را نیز شامل می‌شود. بنابراین پاسپورت دومینیکا برای مردم افغانستان یک راه‌حل عالی برای برخورداری از شرایط مطلوب زندگی است.

      حتما بخوانید: درباره هزینه پاسپورت دوم چه میدانید؟

      برای قیاس جایگاه رتبه‌بندی این دو کشور می‌توان به ارقام  می‌توان ۳۲ برای دومینیکا و ۱۱۱ برای افغانستان توجه کرد و همین امر بیانگر تفاوت‌های اجتماعی، آزادی در تجارت و گستردگی روابط با سایر کشور‌ها تلقی می‌شود.

      آینده‌ای روشن‌تر برای مردم افغانستان

      مردم نجیب افغانستان با سقوط آزاد مالی و تنزل جایگاه پاسپورت خود و نیز به علت تجربه‌ٔ متمادی در مهاجرت‌های کاری، می‌توانند از طریق اخذ پاسپورت دومینیکا شانس دوباره‌ای برای رفت‌و‌آمد‌های تجاری خود بازیابند.

      پاسپورت دومینیکا با جایگاه ۳۲ ام جهانی، می‌تواند به آن‌ها در شکوفایی اقتصادی و حفظ امنیت اجتماعی کمک عظیمی کند. مردم افغانستان با اخذ این پاسپورت می‌توانند بدون نگرانی به بیش از ۱۴۰ کشور دنیا سفر کنند و در مواقع لزوم به تجارت خود بپردازند. شریف تریپ با متخصصان مجرب و مشاوران خبرهٔ خود می‌تواند شما را در از آغاز تا پایان فرایند اخذ پاسپورت دومینیکا، در کمتر از ۵ ماه یاری دهد.