phoneenvelopphone

ویزای شینگن یکی از معتبرترین ویزاهای در دسترس برای بازدید و اقامت در اروپا است. این ویزا انواع مختلفی دارد که هرکدام بسته به هدف بازدیدکنندگان، مورد استفاده قرار می‌گیرند. ویزای شینگن نوع A، C، D یا LTV از رایج‌ترین انواع این ویزا هستند. اما تفاوت انواع ویزای شینگن در چیست؟

هرکدام از این ویزاها کارکرد متفاوتی دارند. بنابراین برای رسیدن به پاسخ این سوال، تا انتها همراه با ما باشید.

انواع مختلف ویزای شینگن چیست؟

شینگن یک معاهده سیاسی است که هدف آن سهولت رفت آمد شهروندان کشورهای عضو معاهده شینگن بوده و در راستای آن منطقه شینگن به‌وجود آمده است. بنابراین افرادی که بتوانند این ویزا را دریافت کنند، قادر به سفر کردن در یک یا چند کشور منطقه شینگن خواهند بود.

شما برای ارسال درخواستتان برای دریافت ویزای شینگن، چند گزینه متفاوت پیش روی خود دارید. تفاوت انواع ویزای شینگن با یکدیگر در هدف شما از سفر و مدت اقامتتان است. در این بخش با بررسی هر ویزا، مناسب‌ترین ویزا را برای شما انتخاب می‌کنیم.

 

ویزای ترانزیت فرودگاهی شینگن یا ویزای نوع A

اگر قرار است در فرودگاه یکی از کشورهای عضو شینگن توقف کنید اما قصد خروج از منطقه بین المللی یا گمرکی فرودگاه را ندارید، باید برای دریافت ویزای نوع A شینگن اقدام کنید. این ویزا مخصوص ترانزیت فرودگاهی است و مجوز اقامت در منطقه شینگن را به شما نمی‌دهد.

ویزای شینگن کوتاه مدت نوع B

اگر سفر شما در منطقه شینگن کمتر از 5 روز طول بکشد، می‌توانید ویزای نوع B را دریافت کنید. این ویزا با شرط ترانزیت با ویزای نوع C جایگزین شده است.

ویزای شینگن کوتاه مدت نوع C

ویزای شینگن نوع C یکی از محبوب‌ترین و عملکردی‌ترین انواع ویزای شینگن برای گردشگران است. این ویزا به گردشگرانی که می‌خواهند از قاره اروپا دیدن کنند، اجازه می‌دهد تا حداکثر 90 در یک یا چند کشور عضو منطقه شینگن اقامت کنند.

دریافت ویزای نوع C در صورتی ممکن است که یک بیمه نامه معتبر تهیه کرده باشید. این بیمه نامه باید حداقل 30000 یورو از هزینه‌های پزشکی و بیمارستانی احتمالی شما را در مدت اقامتتان پوشش دهد. این بیمه نامه باید در تمام کشورهای منطقه اعتبار داشته باشد.

مجوزها و محدودیت‌های ویزای نوع C برای هر فرد متفاوت از فرد دیگر است. هدفتان از سفر به شینگن، وضعیت و سابقه قبلیتان در رابطه با این ویزا، تعیین کننده مجوزهایی است که دولت روی پاسپورتتان مشخص می‌کند. به‌طور کلی افسر کنسولگری، محدودیت‌هایتان را در رابطه با موارد زیر تعیین می‌کند:

کشورها

  • در صورتی که روی برچسب ویزا SHENGEN STATES نوشته شده باشد، دارنده ویزا می‌تواند به تمام کشورهای منطقه شینگن سفر کند.
  • در صورتی که روی برچسب ویزا تنها نام یک یا چند کشور نوشته شده باشد، دارنده ویزا تنها می‌تواند به این کشورهای مشخص شده سفر کند. به این یک ویزای اعتبار سرزمینی محدود می‌گویند.

تعداد دفعات ورود

یکی از تفاوت انواع ویزای شینگن، در تعداد دفعات مجازی است که بازدید کننده می‌تواند وارد منطقه شینگن شود. افسر کنسولگری با برچسبی که روی ویزا می‌زند تعیین کننده این مورد است.

  • بازدید کننده با ویزای یک بار ورود تنها یک بار می‌تواند وارد منطقه شینگن شود.
  • بازدید کننده با ویزای دو بار ورود می‌تواند دو بار وارد منطقه شینگن شده و از آن خارج شود.
  • بازدید کننده با داشتن ویزای چندبار ورود می‌تواند به دفعات دلخواه وارد منطقه شینگن شده و از آن خارج شود.

مدت اقامت

  • اگر افسر اعتبار ویزا را مطابق با تاریخ و مدارک اقامتتان تعیین کرده باشد، باید در زمان مشخص شده از منطقه شینگن خارج شوید.
  • اگر افسر هیچ تاریخ مشخصی را روی ویزای شما تعیین نکرده باشد، می‌توانید حداکثر ۹۰ روز متوالی را در یک دوره ۶ ماهه، در منطقه شینگن بمانید.

اعتبار

این تاریخ ها نشان می‌دهد که دارنده ویزای شینگن در چه بازه زمانی می‌تواند وارد منطقه شینگن شده و از آن خارج شود. به‌طور کلی مدت اعتبار ویزای نوع C از 6 ماه تا 5 سال متغیر است. افسر پرونده شما با توجه به وضعیت و سابقه قبلیتان در رابطه با ویزا، تعیین می‌کند که ویزای شما می‌تواند برای چه مدت اعتبار داشته باشد.

آیا اغلب برای دوره‌های کوتاه‌تر از 3 ماه به اروپا سفر می‌کنید؟ در این‌صورت شما به ویزای کوتاه مدت نوع C با اعتبار 5 ساله نیاز دارید که به ویزای گردشی نیز شهرت دارد. تفاوت انواع ویزای شینگن با ویزای گردشی، در جلب اعتماد افسران کنسولگری است. تنها افرادی می‌توانند این ویزا را دریافت کنند که نیاز مکرر به سفر در منطقه شینگن دارند و قابل اعتماد و صادق هستند.

ویزای طولانی مدت شینگن یا نوع D

ویزای نوع D شینگن مناسب افرادی است که به‌دنبال اقامت طولانی‌تر از سه ماه در کشورهای منطقه شینگن هستند. معمولا اعتبار این ویزا بین 4 تا 12 ماه است بنابراین ویزای شما بسته به دلیل سفر و مدت اقامتتان، اعتباری در این بازه زمانی خواهند داشت.

ویزای طولانی مدت نوع VLS

اعتبار این ویزا نیز مانند نوع D است اما تفاوت انواع ویزای شینگن با این ویزا، در مجوز اقامت است. ویزای طولانی مدت VLS معادل اجازه اقامت است و تنها مهاجرانی می‌توانند آن را دریافت کنند که در دسته‌های زیر قرار بگیرند:

  • دانش آموزان و دانشجویان
  • کارمندان (با قرارداد کار دائم)
  • همسران شهروندان منطقه شینگن
  • استعداد گذرنامه

این افراد باید ویزای خود را در مدت سه ماه پس از ورودشان به یکی از کشورهای منطقه شینگن تایید کنند و مالیات مربوطه را بپردازند.

سخن نهایی

شینگن یکی از قدرتمندترین معاهده‌های اروپایی است که تنها هدف آن ایجاد یک منطقه سیاسی با محدودیت‌های حداقلی در تردد شهروندان کشورهای عضو است. اما علاوه بر شهروندان کشورهایی که به عضویت این معاهده درآمده‌‌اند، دیگر افراد نیز می‌توانند با دریافت این ویزا از مزایای آن بهره‌مند شوند. به‌همین دلیل برای این افراد سوال پیش می‌آید که تفاوت انواع ویزای شینگن چیست؟

ویزای شینگن انواع مختلفی دارد که هرکدام بسته به هدف از سفر و مدت زمان اقامت، برای گروهی از افراد مناسب‌تر هستند. به‌طور کلی مناسب‌ترین ویزا برای مسافران و گردشگرانی که قصد بازدید از این منطقه را دارند، نوع C است. ویزای VLS نیز برای افرادی که قصد مهاجرت به اروپا را دارند، مناسب است.